Kuna minu
põhitegevuseks siin Mosambiigis vaatamata kõikidele toredatele
igapäevaseiklustele ja reisidele siiski vabatahtlik töö, siis
võtan ekstra aega ja kirjutan veidi täpsemalt ka oma töökohast,
igapäevastest tegevustest, traditsioonidest jne jne. (Ja üritan
midagi uut lisada ka neile, kes juhuslikult Virumaa Teatajast
juhtusid artiklit lugema. Ja kes ei juhtunud, siis saab seda teha siin).
Nüüdseks olemegi juba
kaks kuud töötanud oma Mosambiigi töökohas, milleks on eelkool
Muodjo. Kool (ehk meie mõistes lasteaed) asub Maputo äärelinnas
Matendenes, mõnusas kohas. Koolil on kaks väikest maja, nendest
üks on lastele tegutsemiseks, ehk seal on nö kaks klassiruumi.
Lapsi on kokku umbes 50-60 ja nad on jagatud vanuse järgi kahte
gruppi – vanemad ja nooremad. Peaaegu kogu päev veedetakse ühes
klassiruumis. Alguses said nad veidi tegevusi teha ka õues (ent
üldiselt välditakse päikese tõttu vist õues olemist) aga nüüd
on viimased vabad ruutmeetrid aiast täis ehitatud kahe majaga,
millest üks on tulevikus mõeldud tänavalastele magamiseks ning
teine vist mingiks käsitöö tegemiseks (mida tahekatse hakata
Svaasimaale müüma). Nii et algatused on tegelikult väga kenad, aga
kuna nende tõttu arvatavasti on töötajate seal mõningad
probleemid, pole see just kõige toredam. (Probleemid palga maksmiseda, milleks on minu arusaamist mööda 2000 meticali ehk u 40€ kuus, mis on ka kohalike standardite järgi väga madal).
Meie boss on Osvaldo,
kes on ise endine tänavalaps, väga asjalik mees, kes kogu aeg
orgunnib palju ja alati on tal palju uusi ideid ja asju, ent selle
tõttu tundub ka vahel, et veidi liiga palju, et ühe inimese jaoks
hoomata. Osvaldot kogu aeg seal pole, pigem käib ta orgunnimas jms
ja siis läheb jälle kuskile ära.
Kooli direktriss on
Marta. Algselt tundus mulle, et ta on samuti õpetaja, ent tegelikult
on ta seal nii öelda samuti mingi ülemus, ehkki sellest väga palju
aru pole saada. Tavaliselt päeva ajal ta istub oma laua taga või
siis nö verandal vms (trepi peal ukse taga vms) ja teeb omi asju.
Lastega ta ei tegele, ent kuna ta on peamiselt suurte laste juures,
tuleb ta tavaliselt minu juurde ja ütleb „Triinu, activity“, mis
tähendab, et on minu kord midagi lastega teha. Või siis „Triinu,
gymnastica“ vms.
Tööl on nö kaks
õpetajat, Maria (suuremate laste juures) ja Clara (nooremate
juures). Ning lisaks töötavad seal veel kokk Christalina ning
koristaja Giralda. Ja siis oleme meie vabatahtlikud – mina ja Liis
suurte lastega ning Toby ja Frederica Saksamaalt väiksemate lastega.
Samuti on seal Prosper, poiss Zimbabwest, kes on ka midagi töötaja
ja vabatahtliku vahepealset. Ning siis veel üks poiss, kes samuti
seal chillib.
Nii et inimesi on
tegelikult päris palju, ehkki peamiselt on nende päevategevuseks
istumine ja omavahel lobisemine ja siis vahel kui vaja millegi
tegemine, valmis seadmine.
Ole sa kust tahes maailma otsast, modellipoosid on juba väiksena selgeks õpitud |
Aga kui täpsemalt
tööpäevadest rääkida, siis tööle jõuan ma tavaliselt umbes
kell 8. Lapsed saabuvad tavaliselt vist ka kuskil poole 8 ja 8 vahel.
Esimeseks tegevuseks tööl on minu jaoks hommikuvõimlemine kõikide
lastega, mis ongi nö päeva avalöögiks. Sellest on saanud tore
väike traditsioon ja isegi kui eriti paljud lapsed ei kuula ja kaasa
ei tee (oleneb päevast), siis tore on see ikka. Vahel imiteerime
loomi, aga tavaliselt hüppame-jookseme-ringutame.
Pärast võimlemist
laulavad tihti lapsed koos õpetajaga hümni, ehkki viimasel ajal on
seda vähem olnud. Aga väga tore minumeelest!
Võimlemisele järgneb
väike mänguaeg, mis kestab nii kaua kuni hommikusöök on valmis.
Ehk siis igale lapsele antakse 3-5 legoklotsi, oleneb kuidas jagub ja
nendega nad siis mängivad. Hommikusöögiks on kas maisijahupuder
või tee ja sai.
Hommikusöögile
järgnevad tavaliselt nö planeeritud tegevused ehk „activity'd“.
Minu activity on tavaliselt lastega laulmine (lihtsad ingliskeelsed
ja juba ka mõned portugalikeelsed lihtsad laulukesed), inglise keele
õpetamine (väga basic, numbreid ja värve olen senimaani üritanud
õpetada), vahel veidi harvem ka mingi käsitööasi (meie poolt
valmis joonistatud piltide värvimine) või mingi muu meisterdamine
(kord üritasime neile punumist õpetada, kord laeva voltimist). Ja
paar korda olen proovinud ka väikest liikumise ja tantsutundi teha
(jaaaa, kolmapäeval katsetasin esimest korda Kaera-Jaani -vajab
veel harjutamist, aga usun, et mõned saavad selle lõpuks peaaegu et
selgeks).
Nii et sellised on siis
tegevused. Niimoodi siit lugedes tundub asi võib-olla üsna
suurejooneline, aga tavaliselt, isegi kui tahaksin pikemalt midagi
teha, siis maksimum 1 tund on see aeg, kui lastega midagi saab teha,
üldiselt pigem pool tundi, ma pakun, sest tähelepanu kaob väga kergelt ja siis hiljem seda tagasi saada on peaaegu võimatu.
Esimeseks väljakutseks
minu jaoks on muidugi portugali keel, et saaksin lastele midagi
seletada või õpetada. Aga see on nii öelda eeltingimus. Selleks
aga, et tundi anda, tuleb lapsed kõigepealt vaikseks saada ja see on
päeva üks suurimaid väljakutseid minu jaoks. Kui mõni teine,
sealne töötaja nad vait ja rahulikuks saab, siis on nad esimesed 10
minutit täitsa normaalsed, aga muidu on tähelepanu võitmine ja
enda kuulama panemine suurim väljakutse, millele ma ei oska lahendust
leida. Lihtsalt „silencio“ hüüdmisest pole eriti kasu,
ükshaaval laste juures käimine ja kurja näo tegemine aitab
hetkeks, aga üldiselt selja pöörates jätkub asi ikka nagu enne ja
joonlauaga vastu lauda tagumine (teeb küllpäris vaju häält) mulle
siiski eriti ei meeldi, ehkki olen teiste töötajate eeskujul seda
mõned korrad proovinud. Ma olen mõelnud, miks nad teisi, nö päris
töötajaid rohkem kuulavad kui mind. Ma arvan, et põhjus võib olla
selles, et kuna mina olen (vastupidiselt teistest) põhimõtteliselt
terve päeva nendega koos, jagan nõusid, mängin vabal ajal niisama,
siis õpetan, siis aitan häda korral jms, siis ma olen võib-olla
nendele rohkem kui sõber (ma ise tahaks loota küll, vist, mingil
määral) ja seega on raske end kehtestada kui teisel hetkel mängin
nendega lihtsalt plaksumängu. Igal juhul see osa päevast, kui olen oma närvid kaotamas, luban endale, et enam kunagi elus mingit pidi õpetajaametit ei pea ning tunnen end halva ja kurja inimesena, on just see. Aga õnneks see möödub.
Joonistame ja värvime lille |
Igal juhul tihti juhtub
ka nii, et saan vaid kümmekond last kõigist peaaegu kolmekümnest
endaga midagi tegema, aga tavaliselt on lihtsam siis nendega teha ja
teiste, niisama ringi vaatajate peale mitte liiga palju energiat ja
tähelepanu ka kulutada, nii et eks ma siis laulan nendega, kes kaasa
laulavad, ei saa kurjalt sundida ka, et „Laula nüüd!“ eriti
kuna see kõik võiks ju ikka tore ka olla. Tihti tundub mulle, et
teeme justkui samu või sarnaseid asju (mis surematele muutuvad ehk
juba tüütuks), ent samas millegi uue õppimine pole ka kõige
lõbusam. Ja mingeid mänge on nii suure lastehulga ja nii väikese
ruumiga minu jaoks praegu üsna võimatu teha.
Igal juhul kui minu
organiseeritud 1 või vahel ka 2 activity't on tehtud, siis tavaliselt
teeb Maria midagi, kas nad „kirjutavad“ tähti vihikusse (enamiku
puhul tähendab see seda, et joonistavad ilusti ette tehtud tähtede
alla suvalisi abstraktseid kujundeid). Nende vihikute eeskujul olen
päris mitme nädala jooksul teinud neile samasugused numbrilehed ka,
et me numbreid saaksime õppida kirjutama.
Ja täna, 21. aprillil jõudiski jätte see tähtis päev kui jagasin lastele kätte numbripaberid. Seletasin hoolega, et tänasel päeval teene ainult number 1 ja 2. Kõigepealt siis pidid ole tegema minu joonistatud numbri, siis nö jooned ühendama ja siis ise kirjutama. Kolmandik lastest ütles "ei oska" ja ei teinud midagi, kolmandik sodisid kohe kogu paberi täis mingeid sodipudiasju (veidi ka õigeid asju tehes) ja siis kolmandik oli neid, kellest võib-olla saab asja ja kes mäletavad võib-olla ka mõne päeva pärast, et ühte kirjutatakse nii: üks pikk kriips ülevalt alla. Ja siit keskelt väike kriips diagonaalselt. Või midagi sellist. Number kaks oli aga paraku veidi liiga raske...
Praegu ongi numbrite
õpetamine (ja värvide ka) mul nagu üheks missiooniks kujunenud,
1st 10ni oskavad mitmed lugeda (portugali ja mitmed
ka inglise keeles), aga numbrite ära tundmine on juba raskem. Aga oi
kui armas ja rõõmus see on kui mõni pisike ütleb numbrit nähes
vaikselt „faiv“ või „tuu“.
Ja vahepeal käiakse
kõik üheskoos rongina klassist väljudes ka vetsus. Vetsulaul on tõlgituna selline: "Minu rong juba väljub. Kes maha jääb, on beebi".
Vahepeal on teepaus ka, mille jooksul süüakse saia ja juuakse teed. (töötajad siis)
Õppe- ja kasvatusmeetoditest rääkides on põnevat nii mõndagi. Eelmisel nädalal tegi Maria ülesannet, kus lapsed pidid ükshaaval lugema, mitu pliiatsit on laua peal. Umbes kolmandik vist sai hakkama,ülejäänud mitte. Sellele järgnes laste jaotamine ruumis kaheks - tagapool need, kes vastust ei teadnud, ees kahes lauas need, kes teadsid. Ning siis pidas Marta kõne teemal, et need lapsed siin ees on targad, nemad on intelligentsed, teie seal taga olete rumalad, mitteintelligentsed, teie ei tea midagi. Niimoodi korrutas hästi mitu korda ning lapsed kordasid järele "-gente" (Kui marta ütles "intelli-gente").
Siis on lõunasöök,
tavaliselt riis, veidi kastet ja näpuotsasuurune tükk kala, aga
vahel ka kana või spagetid. Toidukordade juures tekitab kõige
suuremat elevst muidugi see, mis värvi taldriku keegi saab. Rohkem
on rohelisi taldrikuid, aga mõned ka punased ning muidugi hakkavad
kõik lapsed taldrikute jagamise ajal kohe harjuma „vermelho,
vermelho“ (punane) või ka „queiro prato bonito!“ („Tahan
ilusat taldrikut!“).
Pärast lõunasööki
on uneaeg, ehk üks klassiruum tehakse tühjaks ja sinna asetatakse 8
madratsit, kus kõik lapsed külakuhjas, pead-jalad üheskoos siis
magavad. See on üks omapärane vaatepilt! Tavaliselt on nende magama
saamine samuti üks suur väljakutse, aga mina sellega seni pole
tegelema pidanud.
Laste magamise ajal on
meil vaba aeg, sööme ja puhkame niisama jms.
Mõned päevad tagasi juhtus veel huvitav lugu. Olin Eestist kaasa võtnud Kadrina 1.klassi laste joonistatud pildid, et need siinsetele lastele jagada, nii et iga laps saaks isiklikult endale ühe pildi. Planeerisin aktsiooni pikalt ja lõpuks oli kätte jõudnud päev see ära teha. Kõigepealt näitasin maakaarti ja seletasin (mitte, et keegi aru oleks saanud), kus on Mosambiik, kus Eesti. Siis näitasin paari elevusttekitavat pildi Eestimaast ning seejärel pilte Eesti lastest, kes neile pildid saatsid. Ja siis oli pildijagamistseremoonia, väga uhke, kõik plaksutasid ja olid rõõmsad ja keegi ei pirtsutanud või öelnud midagi enda või teise pildi kohta. Mõned suuremad pildid panime veel klassi seinale ning tegime seal juures kõik koos pilti. Siis aga korjasid kasvatajad uuesti pildid kokku, ehkki olime korduvalt toonitanud, et need pildid on lastele, iga laps saab pildi, et koju viia ja siis seinale panna või ükskõik mida teha. Mõtlesin siis, et võib-olla korjati need kokku, et lapsed neid päeva jooksul juba ära ei käkerdaks, et siis koju minnes tagasi anda. Paari päeva pärast Martalt küsides sain aga vastuseks: "Osvaldo pani need enda tuppa, et need siis 1. juuni lastelekaitsepäeva puhul lastele kingituseks anda." Ahaa, väga huvitav, Eestist toodud laste joonistatud pildid, mis on juba ilusa seletuse ja tseremoonia saatel lastele kätte jagatud, antakse uuesti, 1. juunil kingituseks kätte. Õnneks käisin täna Osvaldoga rääkimas, ma pole kindel, kas ta sai täpselt aru, mis oli probleem, aga igal juhul loodan homme lastele uuesti pildid kätte anda, isiklikult igale ühele koju minnes.
Lapsed, teie elate siin! |
Pildid käes - aga kui kauaks? |
Tõsi - seal Eestis kõnnivad ju inimesed ka tagurpidi. |
Eesti nurga ees sõpradele lehvitamas |
Pärast lõunauinakut
on veel väike mängu- ja niisama aeg (ja tegelikult vahel ka pärast
hommikusööki ja enne lõunasööki ja vahepeal, kuidas kujuneb) ja
minu jaoks üks teine päeva väljakutse – lastele jalatsite jalga
panemine. Kuna magatakse ilma, siis mõned vajavad abi, aga noo ma ei
tea, minult nõuab see ikka suurt jõudu ja kannatlikkust.
Ja siis järgneb üks
mu lemmikosasid päevast. Lastele on kodust kaasa pakitud midagi
ooteks – tavaliselt väike küpsise- või krõpsupakk ja/või mingi
jook, aga vahel ka puuvili (ükskord oli ühel maguskartul), jogurt
või muffin. Selle asemel aga, et iga laps üksi oma magusat sööks,
jagame me kõik kottides oleva laudkondade vahel ära. Ehk siis
võtame hunnikust koti, küsime, läheme lapse juurde, koti omanik
saab vastavalt teistest veidi rohkem ja siis ülejäänu jagame
laudkonna vahel ära (8 inimest laudkonnas). Väga armas ja
üllatusterohke aeg alati!
Ja muidu veel lemmikhetked päevast on sellised hästi väikesed asjad. Kui ma hommikul lähen sinna ja mõni laps hüüab rõõmsalt "Titia!"(tädi) või tuleb kallistama, mitmed tahavad plaksumängu mängida. See, kui lapsed ise hakkavad mõnda minu õpetatud (eriti veel, inglise keelset) laulu üheskoos laulma. See, kui ma jagan lastele ükshaaval joomiseks topsiga vett ja kõik sirutavad hulludes käe. Ja see, kui mõni kasataja küsib neilt midagi, näiteks "Kes käis eile kirikus" ja kõik lapsed karjuvad kooris "Eu", ehki nad ei saa aru, mida küsitakse. Täna näiteks küsis kasvataja alguses,et kes sõi eile kana, kes sõi eile kala (eile oli lihavõtete puhul ju pidu) ning hiljem nalja pärast, et kes sõi madu, kes sõi prussakaid jne ning kõik lapsed karjusid kooris "Mina!". Või see, kui neile näidatakse konna pilti ja mõni hüüab rõõmsalt, et see on elevant või karu või ükskõik kes.
Uneaeg |
Ja tegelikult neid huvitavaid seiku on olnud seal veel ja veel, absurdseid traditsioone ja kombeid, mis kõik ei tule enam meeldegi. Ja kui palju on igas päevas neid hetki, kui ma kirun end maapõhja selle eest, et pean olema nii maksimalistlik, et ei ole nõus sellega, et istuksin oma päevad lihtsalt seal, lastega vaid mängides, et ma tahan midagi neile õpetada, midagi nendega jagada ja kui nad seda vastu võtta ei taha, siis saan pahaseks või pettun. Ja kui palju on neid pisikesi õnnehetki, kui lapsed käituvad nii totakalt ja toredalt nagu väikesed lapsed ikka, koos sellega, et nad ei saa aru, kui nad midagi halvasti teevad ja nad ei saa aru, kui ma üritan nende peale pahane olla, vaid tulevad ikka siiralt, ütlevad "tädi, mängime". Need on minu siinsed igapäevased pinge- ja rõõmuhetked.
Saan täiesti aru, millest sa räägid:-)))
ReplyDeleteKuidas maisijahupuder maitseb?
ReplyDeleteJa täiesti kujutan ette seda meeletut segimist seal laste keskel. Aga palju edu sulle! :)